mrscasimiro.blogg.se

Snörullad pepparkaksfudge

Kategori: Allmänt

Jag skriver allt för sällan jag vet! Nu har det bara blivit så att jag underhåller mig med bak om kvällarna. När alla sover tissar jag på tå i köket med en omgång piroger eller saffrans bullar. Denna kväll blev det dock pepparkaks fudge, superenkelt!


Tycker man om pepparkaksdeg så är detta perfekt, enkelt och gott! 

För att göra dessa behöver du: 

3 dl vispgrädde
3 ½ dl strösocker
½ dl glukos
½ tsk salt
1 ½ tsk pepparkakskryddor
1 ½ msk florsocker till rullning

Koka grädde, socker, glukos, salt och pepparkakskryddor till 118 grader, det tar ungefär 25 minuter. Gör eventuellt kulprovet för att kontrollera om kolan är färdig. Häll lite smet i ett glas med kallt vatten, om du kan forma smeten till en mjuk kula är den färdig.

Dra av kastrullen från plattan och rör kolan tills den blir fluffig och krämig, det tar ungefär 4 minuter.

Häll upp kolan i en form med bakplåtspapper och tryck ut den så att den fördelas jämnt i formen. Låt svalna helt och låt stelna i kylskåp.



Stjälp upp kolan och skär den i kuber, halvera dem på diagonalen och rulla i florsocker. Förvara fudgebitarna i kylskåp, då håller de i minst 4 veckor.





 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: